Prärieugglans första natt...

Nu har det hänt....
Vi har sovit första natten i vårt nya sovrum, vilken härlig känsla !

Eftersom jag gillar att tassa runt och elda i våra kaminer under vintern, faller det sig naturligt att det är jag som tar eldpassen och njuter av vetskapen att lillan och pappsen är inne och leker, spelar eller bara pysslar med nått. Det brukar vara roliga små saker dom hittar på, allt från spela "arga fågeln" på mobilen till nått nytt bus som pappa är bra att hitta på.. eller så myser dom och ser på film.
De senaste dygnen har varit ihållande kalla som alla vet, så det har blivit många turer på eldpasset och jag gillar det... igår började jag dagen kl 5 på morgonen som jag oftast gör; med ett halvliters krus med isbubbelvatten och kaneläppelbitar i fotöljen med tv på, sedan gick jag ut strax före sju för att elda...

Rökpelare över vårt hem i minus 39.7 grader...
Foto; Alla bilder, Laila Nilsson 4/2 -12  Nokia N8




            

Jag gör upp eld i häbbret, går till lillstugan och gör upp eld, går förbi häbbret och lägger på för att sedan gå ned till fågelhuset och göra upp eld, sedan fyller jag på mat och vatten åt fåglarna - ser till att allt är som det ska och fyller kaminen innan jag åter går upp till häbbret och lägger på mer ved, vidare till lillstugan och lägger på ved. Det är minus 39,7 grader ute och jag skottar mer snö runt huset och på altan, jag fyller på ved i lillstugan och i häbbret för att sedan avsluta morgonpasset med att gå ytterligare en runda och lägga på ved i alla kaminerna.. nu är klockan nio på morgonen och jag återvänder in till värmen.

Frostbiten och rosig om kinderna efter två timmar ute i kylan..
Foto; Laila Nilsson 4/2 -12  Nokia N8




Maken har vaknat, han har ställt fram frukost - te och smörgås, vad skönt att sätta sig ned och äta i stillhet tillsammans med sin älskade...
Lillan sover så gott i storsängen med Findus katt som värmer henne spinnandes bredvid, vid tiotiden vakar gumman och tydligen har hon vaknat på fel sida.. irriterad och med humör som blixtrar för minsta motstånd startar hon sin dag.

Vi hjälps åt att flytta över storsängen in i det nya sovrummet, jag bäddar och pysslar på för att få ordning och mysigt i vårt sovrum. Det är så himla kul och vi bestämmer att fira det med en nybakt sockerkaka, sagt och då måste det ju göras.. så jag och Nicole fixar smeten, ströar kakformen och häller i smeten för att ställa in det i en varm väntande ugn..

Provligger i sängen, Nicole är tvär och sur för hon vill att vi ligger åt andra hållet...
Foto; Laila Nilsson 4/2 -12  Nokia N8




Jag får ett bakslag som heter duga efter dom senaste dygnens bärande av ved och kylan som rister i kroppen.. mår fruktansvärt dåligt och fryser in i märgen, klär mig lager på lager men inget verkar hjälpa - tar med morfon och så jag kryper ned i sängen under värmefilten en timme, jag vaknar av vår gullunge som pussar mig och vill att jag kliver upp för vi ska fika sockerkakan. Jag tar mig upp och fyser fortfarande i benranglet där inne i min stora kropp, men det är bara att bita ihop och ta sig till köksbordet för att fika och fira med familjen. Tar mer korttidverkande morfin och kryper ihop på soffan bakom stumpan som nu spelar på datorn, maken sitter bakom den andra datorn på kontoret. Jag förmanar Nicole att låta hunarna ligga på sina platser och sedan blundar jag - somnar till en liten stund och vaknar av att vår gullunge har båda hundarna med sig på busrunda.. mitt humör är inte på topp, mår så himla dåligt och orkar inte hålla koll på våra jyckar så dom inte börjar bråka och är rädd att lillan ska komma emellan varpå jag säger ifrån.. Nicole blir beviken och vill ju bara leka och ha kul, mamma får ta stumpan i knä och förklara en gång till.. gumman säger "förlåt mamma" för att hon tagit hundarna med i leken och jag lovar att hon om en stund ska få ha dom med, bara jag får vila ett tag till så tabletterna gör verkan.
Äntigen ger sig bakslaget och jag är åter till världen, jag går en eldningsrunda och hundarna får springa av sig i hundhagen. Eftersom vi har flera renar som går runt gården så är det full rulle på hundarna i hagen, dom springer som bara den och det är skönt att veta att dom har utrymme att röra sig ordentligt på sina drygt 200 kvadrat dom dagar man inte får komma ut på promenad med mig eller skidtur med husse.
Väl inne igen bestämmer vi oss för ett bastubad och lillan leker med hundarna medan vi väntar...

Nicole kramar Molle som tuggar på ett ben...
Foto; Laila Nilsson 4/2 -12  Nokia N8


 

Hela familjen springer över gården in till bastun och så njuter vi av värmen som lindar in våra kroppar i ett behaglit svettande, för att sedan tvagas .. Nicole vill att pappa ska tvätta sitt hår med blommschampo så han luktar ännu godare, gullungen ger oss många härliga skratt. Efter tvagningen är det skönt att tassa åter till huset och vi myser en stund i soffan innan kvällning, då visar sig lillans humör igen - vresig och tvär, men mamma vet att råda bot; mera mat i magen och lillan åter så söt och go.
Nicole kryper ned i sin säng i sin hörna i sovrummet och ser på en musses klubbhus film en stund, medan beslutar jag mig för att det är dags att byta täcke - vi har bara ett istopptäcke sedan i sommras och nu fryser jag så mycket om nätterna så med denna kyla ute känns det som rätt tid att stoppa i ett vanligt täcke.
Läser saga åt stumpan och säger natti natti, kryper med i sängen bredvid gubben och det känns fantastiskt att ligga där i vår säng i vårt nya sovrum och titta ut genom dom stora förnstrena.... helt plötsligt så står hon där vår lilla tös bredvid sängen och vill sova med oss, Nicole kryper ned och vi somnar alla tre..

Vi ligger i sängen och ser ut genom fönstret...
Foto; Laila Nilsson 4/2 -12 Nokia N8




Nu har en ny dag åter grytt och jag sitter med mitt isbubbelvatten och kaneläppelbitar, det har gått två och en halv timme sedan jag satt mig i fotöljen efter det jag ratsat hundarna och katterna... maken vaknade just och lillan sover så sött !!!
Snart ska jag gå ut på min eldningrunda... lycklig över att ha sovit gott vår första natt i vårt nya sovrum ! :)


Kommentarer
Postat av: Greta

Men så fint ni har byggt ut, det var ju länge sen jag hälsade på.



Så fina bilder på hunden och flickan.



HA det bra och hoppas kylan ger sig lite nu.

2012-02-05 @ 12:54:20
URL: http://torparfru.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0