Prärieugglan har fågel i hand...

Idag har vi toppat fotning av småfåglar med att dom sitter i handen och att man kan stryka dom försiktigt över rygg... helt ofattbart !!!

Jag fotade själv med mobilen... Nokia N8
6/5 -12




Flyg och far...
Foto; Laila Nilsson 6/5 -12  Nokia N8




En bråkdel av våra små gäster..
Foto; Laila Nilsson 6/5 -12  Nokia N8




Jag har aldrig under mina fjuttiga dryga 45 år varit med om något sådant i fågelvärlden, det är helt sagolikt och man fylls av förundran över dess oräddhet..
Snösparvar har i sin dynamiska struktur svept likt kastvindar runt vår gård med min blick i objektivet som jagat frenetiskt för att fånga dess underbara teckning i fjäderskruden...
Utöver småfåglarna har vi gästas av sparvhöken som slagit framför våra fötter vid två tillfällen, sedan har blå kärrhöks hane slagit ute på fältet och svapt in förbi fågelbordet, kärrhökshonan har oxå seglat stilla efter hanen och att dom vanliga stora vårisarna som svanar, tranor, gäss ropar sin färd över gården, förgyller det hela ännu mer..

Sedan har vi en ekorre som ivrigt gästar vid ena fågelbordet och idag såg jag den från köksfönstret och greppade kameran som låg beredd och tassade mot dörren som sakta smögs upp, objektivet fångade kurre och jag hann få på ett tjugotal bilder innan gammelkatten smög upp bakom mig och rusade ut... kurre tittade upp från sitt gnagande och försvann som en oljad blixt där bara svansen skymtade bland trädens kvistverk

Fler bilder och reflektioner kommer en annan dag !

Fångad i flykten...
Foto; Laila Nilsson 5/5 -12  Nikon D300 / Nikon 80-200 objektiv



Flyktigt vid fågelbord..
Foto; Laila Nilsson 5/5 -12  Nikon D300 / Nikon 80-200 objektiv



Kommentarer
Postat av: Beppan

Så fantastiskt att uppleva alla dessa fåglar precis utanför knuten!! Inte för att jag gillar snön, särskilt inte i maj, men kan det vara för att de har svårt att hitta mat själva ännu som de flockas runt fågelbordet?

2012-05-07 @ 17:43:52
URL: http://beppansallehanda.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0