Prärieugglan har objudna gäster...

Efter flera veckor med olika symtom...
så har vi nu fått hjälp av läkare att få bort våra objudna gäster som slagit rot, inte bara i vårt hem -utan oxå i våra kroppar. Det är alla tre i familjen som fått påhälsning av strepto eller staffy och eftersom vi inte gillat dess påhälsning och att dom är smittsamma, så har vi nu tagit till storsläggan och bankar bort dom eländiga gästerna.
 
Objudna gäster kan ju vara i olika former...
har sett spår efter små gäster som jag inte vill ha i vårt hus heller, dom är små och har en ljusgrå rand över ryggen. Dessa änglar kommer och går bland smått och gått, speciellt där det finns fläsk och andra godsaker har dom benägenhet att traska omkring. Då är det rensa bland hyllor och i lådor, man kan enkelt säga att det är städa som gäller...
Numera har jag inte förvaring av hundfoder i förrådet där jag förvarar vårt extra lager av torrskaft
(i förslutna plastbackar) eftersom hundfodersäckar har benägenhet att dra till sig dessa små skorvar.. dessutom förvarar jag hundarnas lilla lager av tuggben i en plastback ute.
I fågelhuset ser jag rester av störra gäster som jag helst inte vill ha, mössens framfart ställer alltid till med viss förstörelse och när dom gnager sönder issolering frigolit m.m. så åker fällorna fram.
På fåglarna finns ibland olika små kryp som oxå behöver behandlas ibland, ett bad eller två i olika medikament kan skrämma bort dom objudna små...
Rovfåglar och ugglor har nästan alltid en obehaglig liten varelse i sin skrud som kan liknas med ett nästan odödbart plattkrypande äckligt kryp..
 
Till och med i blommorna det oxå händer...
kommer ihåg en jobbig tid med mina blommor, hade köpt en hoya som visade sig ha "ullöss" med i bagaget och min ånger till dålig karantän var enorm.
Eftersom jag har en samling med 15-20 stora olika hoyor som jag trivs med enormt, så var kriget ett faktum.. jag började med ren okunskap att spräja med såpvatten som brukar fixa en hel del småkrypproblem, det visade sig vara helt meningslöst. Då tog jag till olika bekämpningsmedel som marknaden rekomenderade och kriget gick i både med och motvind, när jag trodde jag vunnit slaget och släppte det hela -så kom dom genst tillbaka med immunitet och alla medel gick nu bet.
I paniken testade jag allt.. från total helstvätt med nakna rötter med skurade krukor och ny ren jord om dess fötter - till drunkningsdöden med återigen nakna rötter fick dom ligga i badkaret en vecka under vatten - till spritfest med sprayflaska, men bara jag blev hög.. och alla dom små krypen festade vidare, var glada och verkades trivas :(
Då hittade jag ett nytt medel som på marknaden dykt upp och slog till med full kraft, behandlade dessa en gång i veckan (då fick vi lämna huset den dagen eftersom det var farligt att andas in) i tre månader och det kriget jag VANN !!!! :) Efter den blomman kommer ingen ny in i huset utan en tid i karantän, med besiktning och allt...
 
Hjälp ! det är ett kryp i vårt hus....
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0