Prärieugglans paltkok tar en epok i graven ....

För ungeför 18 år sedan (har inte kollat upp exakta tiden ännu) så överraskade älskade maken med att komma hem med en induktionshäll till köket, det var inget fel på vår spishäll MEN han ville ge mig ett bättre redskap i köket som då hade dykt upp ....
Den instalerades och i samma veva skulle vi ha ett stort möte här hos oss med Naturvårdsverket, SVA, Tullen, Rikspolisstyrelsen, KFV, olika natur enheter och så Berguv Nord så klart ...
Eftersom jag själv skulle deltaga i mötet som varade över två dagar, så hade jag bett min ganska nyvunna kamrat Camilla om hjälp. Hon skulle serva med all maten till lunch och middagar till detta gäng på ca 10 personer, vi hade bestämt att första middagen skulle vara rustik för länet och valde då palt ...
Så Camilla skalade potatisar och fixade palten, men upptäckte att den nya induktionshällen skapade problem eftersom inte alla grytor jag hade var anpassade. Vi fick ta upp den spisplatta jag hade köpt in och använde nere i fågelhuset för att koka mat till bland annat dom Canadensiska rävarna jag då hade, för att ställa paltgrytan på.
Camilla upptäckte oxå det som sedemera kom att reta mig genom alla åren med min nya fina spishäll som hade två induktions plattor och två vanliga, att induktions plattorna delade på samma effekt. Vilket gjorde att dom pulserade i effekten om man behövde högre värme på bägge plattor, detta har varit frustrerande i alla år ....
Camilla rodde iland palten och den vart mycket uppskattad av våra inflytelserika gäster från södra delen av landet, vilket var en gåva i sig... Den andra middagen fick oxå ge deras smaklökar en bit av norrland, då dom fick älgskav med hemmagjord potatismos och lingonsylt m.m.
Vårat möte var berikande och Camilla bjöd på en smakupplevelse som heter duga, vi bjöd på husrum och hade en underbar helg som är oförglömlig.
 
Åter till min då nyinstalerade induktionshäll ....  den har gett mig både gråa hår och massor med god mat som jag skapat på dess yta, upptäkten att mitt våffeljärn inte skulle gå att använda utan att jag svor tretton ramsor i minuten och det osade så brandvarnaren tog fart ..  - var inte kul :(
Ett våffeljärn för spis är gjord för att ligga på en upphöjd platta så det fett som rinner ut vid vändningen hamnar på själva spisen, inte under själva laggen som det blir på en häll ...
Att den har brännt upp och förstört många dyrbara stekpannor och någon wook - då någon som inte visste hur indutionshällar fungerade. Varit snäll och hjälpt mig i köket då dom hälsat på, det har blivit dyrt - inte alltid bra att vara tidig med nya saker ...  :)
Ändå har jag gillat min spishäll och efter ett antal år så hade jag införskaffat dom grytor som jag trivdes med och som passade hällen, däremot tog det ända till 2015 innan jag sänkte mig till att ta in ett elektriskt våffeljärn i vår ägo. (den kampen är en historia i sig)
 
För några år sedan började dom två vanliga plattorna och då särskilt den stora, att göra lite som dom ville .. gå på full fart ibland oavsett vad man ställt in och ibland dålig fart. Vilket gjorde att jag inte kunnat lämna på någin stek eller andra långkok på dom vanliga plattorna (som jag använt mest) utan fick förlita mig på att låta dom stå på induktionsplattorna. Det har fungerat helt ok ...
Till igår !!!
Igår skalade jag potatis och hade bjudit hit tre matgäster utöver familjen, vattnet hade kokat upp och jag började trilla fläskpaltarna och fördela dom i två grytor. Efter några paltar ser jag att den ena grytan inte kommer igåg i koket och börjar ana att något felar, byter platta till den andra induktions plattan och fortsätter att göra paltarna.
Det kokar för fullt på den vanliga stora plattan och jag får surt konstatera att induktionshällen startar och slutar sin epok med palt kok ....  jag springer ner till fågelhuset och hämtar upp samma spisplatta som då för arton år sedan, steker fläsket, snart kokar bägge grytorna och vi får middagen på bordet om än lite senare än planerat.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0