Prärieugglan 11 timmar till på sjukan ...

Det vart drygt två dygn hemma med lika hemska smärtor i lungan och bara sämre andning och ork, innan jag fick nog den 29e och åkte ner till Sandens hälsocentral när dom öppnade klockan ett. Där satt jag stilla och väntade till närmare fyra innan det var min tur hos läkaren, som konstaterade med att bara se mig kämpa efter luft för dom få metrar jag gick över golvet och med den smärta som inte gick att dölja, att jag hade problem. Han talade om efter ett tag, att när han såg mig gå över golvet tänkte han " å herregud" ....
Det var självklart att jag måste vidare till akuten för att få klart vad som felar, då jag tidigare den 26e kommit in med bröstsmärtor vänster sida, med utstrålning mot skulderbladet, arm och nacke - där dom kollat hjärtat som var okej och gjort bedömning att det hör ihop med nacken, så kunde inte denna läkare tillskriva andningssvårigheterna till det, utan ansåg att det måste finnas något annat ... Efter undersökning fanns misstanke om eventuell propp i lungan och eventuellt diskbråck i bröstryggen, detta skickades remiss för att kolla eller finna annan orsak.
Så jag åkte halv fem vidare till akuten för ytterligare väntan, fick till slut komma in på rum och ta ett EKG och blodtryck men inget mer innan jag träffat läkaren. 
Blodtrycket har legat högt hela tiden av smärtan ... 

Att sitta på sängkanten med smärtor och inte kunna lägga sig ner, är väldigt jobbigt när timme efter timme går ... Först vid tio tiden då jag frågade efter läkaren och dom prover jag remitterats för, hände det  !  Lämnade blodprover efter tre misslyckade försök och strax efter kom den efterlängtade läkaren. Han gjorde samma bedömning, självklart lungröntgen och slätröntgen av bröstryggen för att få klarhet. 
Själva röntgen vart smärtsamt, att ligga ner både på sidorna och på rygg ..  Men det var ju tvunget, helt slut tog jag mig tillbaka på akuten och då var det helt plötsligt skönt att få sitta på sängkanten.
Strax efter elva kom läkaren med svar från röntgen, det var vätska i vänstra lungan och sk tyst lunginflammation jag har, så då fick jag vätskedrivande och en antibiotikakur. Strax före midnatt klev jag ut genom dörren och lämnade akuten för denna gång och åkte hem. 
Med hopp om snabbt tillfrisknande !!! 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback